Dagmar Hochová: od dětí k demokracii. Výstava v GHMP Domě fotografie odkrývá neznámé tváře významné fotografky
5. října 2025

Dagmar Hochová: od dětí k demokracii. Výstava v GHMP Domě fotografie odkrývá neznámé tváře významné fotografky

Výstavy

Galerie hlavního města Prahy ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně uvádí výstavu fotografky Dagmar Hochové (1926–2012). Retrospektivu připravil kurátor Jiří Pátek a expozici bude možné navštívit v Domě fotografie od 7. října 2025 do 4. ledna 2026. Hochová se do povědomí veřejnosti zapsala především jako „fotografka dětí“. Její tvorba je však mnohem vrstevnatější a zasahuje do řady tematických oblastí, které se dotýkají jak osobní, tak kolektivní historie Československa. Výstava tak pro veřejnost odkrývá nové podoby práce této české fotografky, která zásadně ovlivnila podobu domácí dokumentární fotografie.

Výstava ukazuje Hochovou nejen jako citlivou pozorovatelku dětského světa, ale také například jako reportérku nástupu mladé české demokracie. Její fotografie zachycují intimní lidské okamžiky i přelomové dějinné události a dokazují, že autorka byla umělkyní s hlubokým morálním zakotvením.

„Tvorba Dagmar Hochové je vždy spojena s hodnotami lidskosti a svobody, které z jejích snímků jednoznačně vyzařují. Výstava odkrývá tvorbu Dagmar Hochové v celé její šíři – od školních cvičení přes zakázkovou práci až po snímky, které mapují vznik demokratické společnosti po roce 1989,“ říká Magdalena Juříková, ředitelka Galerie hlavního města Prahy.

Výstava představí sto padesát původních zvětšenin černobílých snímků a zcela poprvé její školní práce vzniklé pod vedením významného českého fotografa Jaromíra Funkeho. Návštěvníci uvidí fotografie z různých etap jejího života a kariéry. Prezentovány jsou práce pro časopisy a knižní vydavatelství, fotografie z období Pražského jara i z let normalizace. Významnou součástí jsou snímky z doby formování české demokracie po roce 1989, například z klubu Aurora, kde se v listopadu 1989 formovalo Občanské fórum, nebo z prostředí České národní rady, kde Hochová působila i jako poslankyně. Zastoupeny jsou ale také sociálně citlivé cykly z prostředí ústavů a venkovských komunit, unikátní soubor legionářů první světové války. Expozici doplňují dobové časopisy, plakáty, knihy a fotografie generačních souputníků. Součástí jsou také dvě videoprojekce a audio nahrávky, v nichž sama autorka komentuje svůj život a práci.

Moravská galerie v Brně zpracovávala dvanáct let rozsáhlý archiv čítající 130 000 negativů, který získala do svého držení. Díky jeho digitalizaci se podařilo nově nahlédnout do autorčina díla i života. „Prostřednictvím archivu negativů vidíte autora jako na dlani. Pochopíte vazby mezi jednotlivými segmenty jeho díla. Odhalí se vám jeho osobní a sociální vazby, díky nimž se vám objasní, proč se určité věci staly tak, jak se staly. Získáte informace, na jejichž základě můžete zpřesňovat a korigovat autorů veřejný obraz. A také pochopíte, že i ten, kdo si na tomto světě získá obdiv a uznání, je stále jen člověk,“ říká kurátor výstavy Jiří Pátek.

„Dagmar Hochová se nesmazatelně zapsala do dějin české fotografie. Dokázala zachytit nejen kouzlo každodenního života, ale také zásadní okamžiky našich moderních dějin. Její dílo je důležitou součástí kulturní paměti a připomíná nám, že svoboda a lidskost jsou hodnoty, o něž musíme stále pečovat. Jsem rád, že Galerie hlavního města Prahy představuje tuto retrospektivu a umožňuje veřejnosti znovu objevit šíři a hloubku tvorby této výjimečné umělkyně,“ říká pražský náměstek pro kulturu, cestovní ruch, památkovou péči, výstavnictví, národnostní menšiny a animal welfare JUDr. Jiří Pospíšil.


Dagmar Hochová (1926–2012) byla významná česká dokumentární fotografka, která se řadila k humanisticky orientovaným fotografům. Jejími hlavními tématy byl člověk a vztahy mezi lidmi, přičemž usilovala o autentické zachycení lidskosti. Fotila černobíle jen s pomocí základních technických prostředků, aby zachovala atmosféru a přirozené světlo. Proslula zejména svými snímky dětí, které vnímala jako symbol svobody, také portréty významných osobností a dokumentací důležitých momentu československé historie. Dlouhodobě se věnovala tématu stáří, dokumentovala významné kulturní události a její tvorba byla ceněna pro bezprostřednost a autenticitu. Její fotografie zůstávají významným svědectvím o české společnosti v polovině 20. století.

Fotografie v tiskové kvalitě najdete zde


Fotografie v tiskové kvalitě najdete zde


7. 10. 2025 – 4. 1. 2026

Kurátor: Jiří Pátek

Architektonické řešení: Tomáš Svoboda
Grafické řešení výstavy: Milan Nedvěd
Ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně

GHMP Dům fotografie, Revoluční 1006/5, 110 00 Praha 1 – Staré Město

Otevřeno: út–ne 10–18 h, čt 10–20 h

Vstupné: 150 Kč plné (dospělí) / 60 Kč snížené (studenti a senioři)

Pro aktuální informace k doprovodným programům, komentovaným prohlídkám a edukačním aktivitám prosím navštivte náš web.

Vstupenky jsou k zakoupení v síti GoOut.net nebo na pokladnách GHMP.

Poskytnutý fotomateriál, který přebíráte od zhotovitele: Galerie hlavního města Prahy, Staroměstské náměstí 605/13, 110 00 Praha 1, užijete výhradně pro účely propagace Galerie hlavního města Prahy. U uveřejněné reprodukce vždy uvedete Foto © Galerie hlavního města Prahy. Současně se zavazujete, že neposkytnete tento fotografický materiál třetí straně, nebudete jej archivovat a plně se zavazujete k dodržování autorských práv.

Výstavní program Galerie hlavního města Prahy je podporován Ministerstvem kultury České republiky.

Mediální partneři: ART ANTIQUES, ArtMap, Elle, Flash Art, Fotograf, Artalk, A2, Artikl, Aerokina, Radio 1


Galerie hlavního města Prahy má ve správě celkem 7 budov. Aby zpřehlednila orientaci návštěvníkům, v roce 2025 pro ně postupně zavádí sjednocující názvy.

Městská knihovna, 2. patro → GHMP Knihovna

Dům U Kamenného zvonu → GHMP Zvon

Dům fotografie → GHMP Dům fotografie

Zámek Troja → GHMP Zámek Troja

Bílkova vila → GHMP Bílkova vila

Dům Františka Bílka v Chýnově → GHMP Bílkův dům

Colloredo-Mansfeldský palác → GHMP Colloredo-Mansfeld