Ztráty a nálezy
24. června 2025

Ztráty a nálezy

Výstavy

Galerie hlavního města Prahy a Ústav teoretické a aplikované mechaniky Akademie věd ČR prezentují začátek společného tříletého projektu na záchranu, restaurování a popularizaci mozaikových děl 20. století, které byly, jsou nebo znovu budou osazeny ve veřejném prostoru Prahy.

Poprvé bude tento projekt představen na výstavě Ztráty a nálezy, která bude slavnostně otevřena ve čtvrtek 26. června v 18.00 v Kobce 17 na Smíchovské náplavce.

27. 6. – 27. 7. 2025

Kobka 17, Smíchovská náplavka, Praha 5

Kurátorský tým vytipoval několik mozaikových děl, zejména z období 20. století, pro materiálový, restaurátorský a uměleckohistorický průzkum. I když se zájem odborné i laické veřejnosti postupně zvyšuje, jsou mozaiková díla zejména z 2. poloviny 20. století doposud zatížena stigmatem „komunistického umění“, a proto na jejich správnou údržbu ani posouzení jejich umělecké kvality, jež bývá nezřídka velmi vysoká i v evropském kontextu, dosud nebyl příliš brán zřetel. V roce 2027 bychom rádi představili zevrubný materiálový průzkum a výsledky rešerší literatury a pramenů zasazujících vybraná díla do uměleckohistorického i dobového kontextu.

Ztráty a nálezy není výstava uměleckých děl, ale výstava představující cestování časem. Příklad jedné z cest, jak zachránit to, co jsme ztratili, nalezli a snažíme se navrátit zpět z minulosti do současnosti a zajistit i do budoucnosti,” uvádí výstavu Marie Foltýnová, jedna z kurátorek výstavy a vedoucí Oddělení umění ve veřejném prostoru Galerie hlavního města Prahy.

„Jsme rádi, že Kobka 17 může být místem, kde vznikají a představují se veřejnosti důležité projekty, které propojují historii města s jeho současností. Výstava Ztráty a nálezy tematizuje hodnoty, které si zaslouží být znovuobjeveny a uchovány. Právě takové iniciativy chceme dlouhodobě podporovat,“ říká Marta Pražáková, místopředsedkyně společnosti TRADE CENTRE PRAHA, a.s., která pražské kobky a náplavky spravuje.

Kladným příkladem záchrany jednoho ohroženého díla, které bude na výstavě představeno, je velkoplošná skleněná mozaika Orchideje z bývalého Výzkumného ústavu automatizačních zařízení v Ohradní ulici v Praze 4 od renomovaných umělkyň Jitky a Květy Válových, jejíž materiálový průzkum, transfer, zrestaurování a přenesení do důstojnějších podmínek bude významnou součástí projektu.

Monumentální kamenné mozaiky Martina Sladkého převážně z 60.–70. let 20. století se stále nalézají jak v Praze, tak i v dalších městech, ať už ve veřejném prostoru, nebo ve veřejných institucích. Poznání jejich materiálového složení a technologie, které již dnes nejsou běžně používané, budou podkladem pro správnou péči a zachování těchto veřejných děl na původních místech v dobrém stavu i v budoucnu.

Umělecké dílo z přelomu 60.–70. let 20. století, které se zachránit nepodařilo a nepodaří, je Vzlet I, tzv. „Aeskulap“ od Valeriána Karouška a Jiřího Nováka, které stávalo před poliklinikou na sídlišti Pankrác v ulici Pujmanové. V době hektické výstavby občanské vybavenosti v poslední čtvrtině 20. století se hojně experimentovalo s novými syntetickými hmotami. Poptávka po zlevnění sochařské tvorby vedla umělce k využívání umělých či netradičních materiálů. Karoušek proto mozaikovou část plastiky zasadil do lože ze sklolaminátové pryskyřice. Ve 21. století narážíme na problémy s omezenou životností takových uměleckých děl.

​​„Mezioborová spolupráce je pro mě klíčová – přibližuje mě k mému dlouhodobému cíli: zachraňovat a udržet mozaiky ve veřejném prostoru. V době, kdy si stále více uvědomujeme, jak obtížné – ne-li nemožné – je dnes něco takto monumentálního znovu vytvořit, a kdy mnohé původní materiály i řemeslné dovednosti mizí, je o to důležitější být bdělý, iniciativní a citlivě díla demontovat a restaurovat,“ říká o péči o mozaiky restaurátorka Magdalena Kracík Štorkánová.

Výstava kromě samotných exponátů nabídne i pohled pod pokličku materiálového průzkumu vystavených děl: „Aby restaurátor mohl navrhnout správnou strategii pro záchranu nějaké mozaiky, musíme napřed zjistit, z jakých materiálů a jakým způsobem byla vytvořena. Ke slovu se tak dostávají různé mikroskopy a další analytické přístroje, díky nimž můžeme dílo zařadit do širšího uměleckohistoricko-materiálového kontextu. Jedním z produktů materiálového studia mozaik jsou vizuálně fascinující mikrofotografie vnitřní struktury jednotlivých materiálů – často takové mozaiky v mozaice. O ty samozřejmě návštěvníky výstavy nemůžeme připravit,” říká Pavla Bauerová z Ústavu teoretické a aplikované mechaniky AV ČR.

Další informace jsou dostupné na našem webu, Instagramu Umění pro město a umenipromesto.eu

Více fotografií najdete zde

Vernisáž – 26. 6. 2025, 18 h

Ztráty a nálezy
27. 6. – 27. 7. 2025
út–ne 14–19

Kobka 17, Smíchovská náplavka

Koncept výstavy: Pavla Bauerová, Marie Foltýnová, Magdalena Kracík Štorkánová, Zuzana Slížková, Martina Vidnerová

Architektka: Natálie Najbrtová

Grafika: Josefína Karlíková, Konrád Karlík

Fotografie: Pavla Bauerová, Jan Kuděj, archiv Jitky a Květy Válových, archiv Martina Sladkého, archiv Valeriána Karouška

Texty: Pavla Bauerová, Marie Foltýnová, Magdalena Kracík Štorkánová, Dana Rohanová, Zuzana Slížková
Překlad: Rani Tolimat

Kontakt Umění pro město pro novináře:

Agáta Hošnová, +420 604 814 732, agata.hosnova@ghmp.cz

Poskytnutý fotomateriál, který přebíráte od zhotovitele: Galerie hlavního města Prahy, Staroměstské náměstí 605/13, 110 00 Praha 1, užijete výhradně pro účely propagace Galerie hlavního města Prahy. U uveřejněné reprodukce vždy uvedete Foto © Galerie hlavního města Prahy. Současně se zavazujete, že neposkytnete tento fotografický materiál třetí straně, nebudete jej archivovat a plně se zavazujete k dodržování autorských práv.